|
Teknoblonder
|
|
|
|
|
|
Helena Hietanens skulptur Technolace rommer en sjelden blanding av fysisk nærvær og immaterialitet. Optiske fibre leder og reflekterer lys i et stort sinnrikt blondemønster. Blondene er verken sydd eller kniplet, men formet direkte med fingrene.
I en tekst forteller kunstneren at mange av hennes ideer oppstår fra de tenkende hendene. Den nære kontakten med materialet er viktig; når hun håndgripelig gir seg i kast med det, blir hun kjent med dets muligheter og begrensninger. Forsiktig bøyer hun de tynne, følsomme plastfibrene slik at bølgende former, sirkler og stiliserte blomster framtrer i et nøye uttenkt mønster. Hun henter sine forbilder fra tradisjonelle blondemønstre, og ved hjelp av elektrisk lys gir hun det et nytt pulserende liv. Fortiden lever side om side med nået.
Hver gang Helena Hietanen viser Technolace, forandrer hun på det. Rommene der de blir vist, skifter også. Under biennalen i Venezia 1997, prydet lysskulpturen deler av fasaden på et av byens gamle palasser ved Canal Grande. Når mørket falt på, skimret det innbydende, og lyset ble reflektert i vannet. De lysende optiske fibrene kunne sikkert minne mange av de forbipasserende om blondenes, det kvinnelige håndverkets, betydning for byens stilling og historie. Blonden er betydelig mer enn en intim detalj.
(
)
|
Anna Rådstrøm
(oversatt av Ane Hjort Guttu)
|
|
Helena Hietanen (f. 1963) bor og arbeider i Helsinki. Utdanning: Høyskolen for kunst og design, Helsinki. Utvalgte utstillinger: Galerie Anhava, Helsinki 1996, Illuminazione, Veneziabiennalen 1997, Helsinki Arsenal, Kunsthalle, Riga 1997, Ume.Se, Umeå, Sverige 1998, The Czech Museum of FIne Arts, Praha 1999.
|