At prædike er en let sag. Men det er ikke altid det hjælper. Der prækes rundt omkring os, så ørene kunde falde av: man skal være dydig. Men menneskene er ikke dydige alligevel.
Ære være dem, som præker dyd! thi de mener det godt, og lidt nytte gjør vel det også. Men nu har det været forkyndt i to tusen år: du skal ikke være usædelig. Og forkyndelsen har været støttet med alskens gode grunde: bål og brand og tamp og svidejern og gabestok og tugthus og skjændsel og skam og helvedes evige pine og enda en del til. Menneskene kan dette nu. Med usædelige er de lige fuldt.
Det blir da tilsidst nødvendigt at tænke på, hvordan dette egentlig hænger sammen.
Thi sammenhæng er der, det kan man være rolig for. Hvor er årsagerne?
Som skrevet står: det er let at snakke om, at Jeppe drikker. Men ingen snakker om, hvorfor Jeppe drikker. Og dog er det vel egentlig det som er sagen. Kan man få greie på ondets årsager, så vil der kanskje være håb.
Men her er det naturligtvis også, at det kniber.
Så længe det bare gjælder at præke, er alle svært moralske. Men blir der spørgsmål om at gå sagen nærmere ind på livet, mister mange sit mod.
Da får det heller være som det er, synes de. Og med engang gjør de den opdagelse, at egentlig er det ikke så galt fat. Betaler ikke staten fjorten hundrede præster for at præke dyd hver søndag? Og hvis det ikke hjælper, så får det vel for pokker bli enhver vedkommendes egen sag. Folk ved besked! De får selv tage følgerne.
Det er ganske vist ikke heldigt, at Jeppe drikker. Men skulde man give seg til at undersøge denne tings årsager, så kunde det komme til at gå ud over adskillig brave folk, ikke blot over mor Nille og hendes krabask, men over Jacob Skomager, der har en jevn skilling af den historie, og over ridefogden, der driver stymperen til arbeid som en stud, og over Per Degn, som gjør ham til hanrey.
Det er med andre ord av vigtighed for samfundets skyld, at der ikke rodes for meget op i disse ugreier. Thi vi ved, hvad vi har, men ikke hvad vi får. Og hvad vi har, er den skjønne og hellige ting som kaldes monogamiet.
Monogami med undtagelser, ganske vist. Monogami med friller, monogami med kvindesalg, monogami med unævnelige laster, med unævnelige sygdomme, og med en fordærvelse så dyb og infam, at det går ikke an for menneskers børn at vide om det. Kort sagt: monogami med prostitution. Men vi har faktisk monogami, og dersom der så ties så nogenlunde med resten, så kan skikkelige folk leve i fred, og samfundet kan vaske sine hænder.
I virkeligheden går det også ganske godt med fortielsen. Præsterne har løn for at præke dyd, og det gjør de, og mere kan ikke de; menneskets natur er ved synden fordærvet. Politiet påser, at de unge piger enten gifter sig eller lader sig indskrive; thi orden må der være i alt; ingen ukontrollert uorden. Så kan ikke politiet gjøre mer. Lægerne? De er nok sjelden idealister. Og om de er det, sløves de vist snart. De ser for meget. Menneskene er svin. Der er ikke noget at gjøre ved det. Så er det bare forfatterne igjen; men begynder de at snakke, så får man i Guds navn mærke dem, og de, som er mærkede, er usædelige og må ikke læses.
Dermed er den kalkede grav vel forvaret. Skikkelige folk får leve i fred, og samfundet vasker sine hænder.
- Men imidlertid drikker Jeppe. Og spørgsmålet om, hvorfor han drikker, vil ikke kunne holdes nede i længden.
Thi der er ikke ende på, hvad menneskene under den bestående uorden må lide for den tings skyld, at naturen presser dem til at avle børn. De, der skjønner, hvordan sagerne står til, vil vide, at det her ikke gjælder om talemåder. Præsten Manders, han som forstår sig så lidet på de dele, han tror, at han kan greie knuderne ved at sige: de godtfolk kan holde sig fra hinanden fra først af. Men han bør nok gå hjem til sine møder og bestyrelser; han er formodentlig også medlem av sædelighedsforeningen. Der er i det hele nok af dem, som pudser på den kalkede grav og kaldes sædelige af menneskene. Hva det i virkeligheden gjælder, er, om vi kan arbeide os ud af den lidelse og fordærvelse, hvortil samfundets unatur i tidernes løb har forvandlet det, der ifølge den naturlige orden er det skjønneste og helligste blant mennesker, livets sundhed og lyst, den eneste lykke, som det i denne verden egentlig er værdt at snakke om.
Og først må vi have greie på ondets årsager. |
|