Andreas Soma: Kan du fortelle litt om musikken i "B 33"? Anders Bryngelsson: En låt som jag gjort efter dom två skivorna på Klang Elektronik. Och det kändes som att det fanns två vägar att gå, antingen mer dub eller mera techno/electronica typ A.S: Så du valgte og gå mer mot dub? A.B: Just det A.S: Er det noe musikk innom samme genren som din, som du kjenner deg beslektet med eller som har hatt stor betydelse for din egen utvikling? A.B: Personerna bakom Maurizio och Rythm & Sound är några nyckelfigurer. Basic Channelssoundet kan det vara svårt att inte undgå att referera till. Wolfgang Voigt är också bra. Jag tycker om det sättet han bara manglade ut saker under en period. Till exempel i Studio 1 (Studio einz) och Freiland serierna. A.S: Rythm & Sound anvender seg ofte av ulike vokalister på utgivelsene. Er det noe som du kunne tenke deg å arbeide med? A.B: Ja..... Men jag tror att det är jättesvårt.... Det ligger så mycket i en röst, om man gillar den eller inte. Men jag har tänkt på möjligheten. Det vore kanske kul. A.S: Hvordan gjør du når du arbeider med musikk. Har du noen kriterier du forsøker tenke på for at det skal bli bra? A.B: Det ska finnas en viss värme i musiken. Och det är viktigt att det är gjort på ett lekfullt sätt det ska också finnas utrymme för en viss spontanitet under arbetet. Huvudsaken är att känna stor frihet och att det känns ärligt. Sen finns det personer som jag kan uppskatta för att dom har en inställning till sitt arbete och en attityd som är schysst även om det dom gör kanske inte alltid blir superbra. Som Kid606, han har stor respektlöshet för materialet men på ett kreativt sätt. Ingenting är egentligen svårt och målet är inte ouppnåeligt om man har ett arbetssätt som är sökande och är uppmärksam på sånt man kanske inte gör medvetet. Då kan man hitta jävligt mycket som man kan göra något av också. Det handlar nog om att ha rätt inställning. A.S: Din bakgrunn som trommeslager i Brainbombs, er det noe som påvirker musikken din med Dryer? A.B: Jag vet inte... Det kan väl finnas likheter med alla upprepningar i musiken. Det finns väl också någon slags respektlöshet och en punkattityd som jag försöker utgå ifrån. Att det är rakt på något sätt. Nån slags enkelhet som går igen. Det får bli som det blir och sen är det färdigt och man lämnar det och går vidare till nästa grej. När det gäller musik över lag så gillar jag när den får det att röra på¨sig, antingen i huvet eller att den går rakt ut i kroppen. Som väldigt fysisk techno, typ det som Adam Beyer gör A.S: Jeg liker den nye versjonen av "Its a Burning Hell" på på siste EP'n av Brainbombs (Load Records). En helt ekstrem remix av Alec Empire. A.B: Ja. Jag läste en intervju med Bobby Gillespie i Primal Scream. Han sa något om att Alec Empire var den sista kvarlevande som kunde kallas Rock'n roll. Han har gjort en väldigt fri tolkning av en gammal låt. Den är mer essensen av känslan i ursprungslåten. Och det är helt rätt gjort. Hade han bara lagt till feta beats och någon synthslinga hade det inte blivit särskilt kul, bara en taskig upprepning. A.S: Hvordan opplever du det å arbeide med musikk i datamaskinen utelukkende med syntetisk lyd? A.B: Jag tycker mycket om att datorn är ett instrument som man kan variera så mycket Datorn har gjort att jag kan uppnå ungefär det som jag vill. Möjligheterna att utforska, förstöra, dissekera, bearbeta och upptäcka nya ljud inom ljuden är bara så bra. En väsentlig sak är att jag kan bygga dom rytmer och motrytmer jag vill i datorn, som jag inte kan spela själv eftersom jag är helt kass på trummor egentligen. Helt värdelös på att hålla takten. A.S: Så du oppfatter datamaskinen som et instrument? A.B: Absolut! A.S: Hva synes du om å bli intervjuet? A.B: Det är väl OK. I Brainbombs intervjuer så brukade vi spela mycket på attityd och ljuga, att odla myten. En lögn blir ju lika sann för den som läser det ändå. Spelar det nån roll vad jag säger egentligen? Jag vet inte. Hør Dryer's B33 Andreas Soma er billedkunstner bosatt i Stockholm |